Isnin, September 08, 2008

Pengalaman Difitnah

Dalam al-Quran, Allah berfirman, …dan ingatlah (angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada membunuh…(al-Baqarah: 191).

Mummy pernah melalui pengalaman difitnah. Walaupun tuduhannya tidaklah setragis yang diterima DSAI (jika benarlah dia benar2 difitnah) tetapi ia tetap hampir2 membunuh maruah dan harga diri mummy. Maruah dan harga diri seorang perempuan pula tu. Dan yang membuat fitnah pula adalah seorang yang berselindung di sebalik imej orang baik2, orang alim2, orang yang kononnya beradab tinggi. "Dah tak ada stok macam ni lagi," kata seorang teman yang cukup mengaguminya. Lalu apa yang berlaku? Mummy diadili bukan berdasarkan kepada bukti2 sahih tetapi cukup bersandarkan personaliti siapa yang lebih baik dan beragama kononnya.

Dia menang kerana aurat yang konon dipeliharanya. Dia menang kerana solat lima waktu yang konon tidak pernah ditinggalnya. Dia menang kerana tutur bahasa yang konon dijaganya. Mana mungkin dia membuat fitnah. Dia manusia terpuji. Dia orang baik2. Ala2 ustaz bersahabat dengan malaikat. Kontras dengan mummy, seorang yang keras dan brutal sekali, hah! Lalu mummy diputuskan akan dihumban ke neraka oleh orang2 yang merasakan mereka ahli syurga.

Mummy tidak terkesan dengan fitnah tersebut. Yelah, belum tahap2 kena masuk penjara atau menjadi tahanan ISA. Tapi lawan tetap lawan. Ini soal maruah. Bukan perkara main2. Status sebagai perempuan bukan bermakna mummy hanya perlu sekadar berserah sambil berendam air mata. Silap! Mummy tidak pernah menangis kerana fitnah itu. Silap bagi sebahagian besar (mereka tahu siapa mereka) yang merasakan mummy tewas. Silap besar! Tidak ada istilah mengalah sebelum berjuang bagi mummy. Sebaliknya perasaan mummy meluap2 seperti nak pergi berperang pulak ketika itu. Apa yang nak ditakutkan? Mummy ada semuanya. Bukti2 cukup semuanya. Saksi2 mummy pun bukan direka2. Dan mummy percaya Allah swt itu Maha Adil. Walaupun perjuangan mummy ketika itu dipermudah dan diperlecehkan malah ada yang mengatakan mummy mengada2kan cerita yang tidak ada dan mummy diketawakan mereka2 yang fanatik MAWI kepada 'dia' tapi takpe.... Kebenaran akhirnya terbukti juga. Yang teraniaya tetap akan terbela. Alhamdulillah, Allah swt memberikan kekuatan pada mummy ketika itu. Tapi sayang, ada sahabat yang tewas. Ada sahabat yang kecundang. Ada sahabat yang kecewa. Ada sahabat yang kesakitan dan terluka. Ada sahabat yang berendam air mata. Bukan kerana berkongsi penderitaan dengan mummy tetapi terpengaruh dengan fitnah yang dilemparkan. Dan ketika itulah nilai persahabatan teruji. Siapa sahabat sebenarnya? Dan siapa pula yang keparat sebenarnya.

Alangkah hinanya manusia itu yang memanipulasikan Islam yang suci melalui adab, aurat dan solat yang konon dipeliharanya demi kepentingan sendiri. Bagi membuktikan dia Maha Hebat. Semuanya cuma lakonan semata2. Dan akhirnya dia menerima hukuman Allah swt. Fitnah yang dilempar kini terpalit di muka sendiri. Dan lebih tragis lagi tuduhannya sehebat yang diterima DSAI. Tidak perlu bersumpah laknat. Kerana jelas perbuatannya dahulu memang dilaknat Allah swt. Atau mungkin memang dulu dia pernah bersumpah laknat agaknya, huh! Dan mummy memanjat sepenuh kesyukuran atas ihsan Yang Maha Kuasa memelihara mummy daripada fitnah tersebut dan mengurniakan mummy hidup yang sempurna kini.

Dan dek kerana pengalaman inilah, mummy tidak percaya lagi bahawa manusia ini boleh dinilai dari penampilannya, personalitinya, moralnya, pendidikannya, latar belakangnya mahupun keturunannya. Ahmad sanggup berkorban nyawa berjuang sebagai mat rempit yang digeruni. Abdullah sanggup mati di lorong2 belakang sebagai 'doktor tak bertauliah' demi untuk menikmati syurga sementara. Siti tega menghanyutkan anak dari darah dagingnya sendiri ke longkang2 demi menyelamatkan maruahnya. Dato Abu Bakar rela disuap 'bara' demi menjaga periuk nasinya. Apalah sangat sekadar melafaz sumpah. Dunia telah tua, banyak yang telah rosak dan dirosakkan.


5 ulasan:

azlishukri berkata...

manusia tidak dilihat daripada pakaian luaran. harap mummy bersabar dengan dugaan ini.

azlishukri berkata...

saya akan link blog mummy.

mummybosan berkata...

terima kasih azli. mummy pun dah mula dapat banyak idea nak menulis ni, heheh...

Cheguman berkata...

Perjuangan bukan semata-mata dinilai samada matlamatnya dicapai atau tidak sebaliknya penilaian dibuat berterusan dan di sepanjang proses.

mummybosan berkata...

benar saudara demang. semoga perjuangan kita tidak tersasar dari matlamatnya...